Nyt onkin vähän aikaa ollut hiljaista blokissa, mutta tässä seuraa päivitystä.

Festareiden jälkeisellä viikolla olikin sitten vähän iisimpää menoa, vietin lähinnä maanantain ja keskiviikon itsekseni ja opiskellessa saksaa, koska viimeinen tentti oli torstaina. Kurssista pääsin läpi 1:llä eli täällä sillä parhaimmalla arvosanalla. Eli 6 opintopistettä tuli sitten jo kasaan siitä. Tiistaina oli tosi lämmin ja kaunis päivä, joten kävin koulun jälkeen heittämässä vaan shortsit jalkaan ja fillaroin vähän reilu 8 km tonne Mariatrostin basilikalle. Tuo basilika sijaitsee semmosen mäen päällä, joten sieltä oli kauniit maisemat Grazin maaseudulle. Muuten tuo ei ollut niin kummonen nähtävyys. Illal käytiin Ayandan kanssa juomassa vähän punaista Sturmia. Torstaina kävin boulderoimassa taas Alessandron kanssa, kohta meistä tulee ihan ammattilaisia. No ei vielä kuitenkaan. Melkein kaikki radat oli muuttunu, joten se teki kiipeämisestä kivempaa. Keskiviikon perinteinen Official table jätettiin väliin, mutta tässä kuva vissiin tokasta illasta. :)

Perjantaina oli tosiaan viimeinen saksan tunti ja meillä se tarkoitti kokeiden palautusta ja pientä juhlaa eli kaikki olivat tuoneet jotain syötävää. Illalla sitten oli perinteinen Bushenschank eli mentiin yhteen ravintolaan ja ne tarjoili pelkästään itse tuottamiaan juttujaan eli viiniä, juustoja, lihaa, leipää, jotain pateita yms. Oli hyvää, mutta ei viivytty kauheen myöhään, koska lauantaiaamuna oli tosiaan tarkoitus suunnata lomalle ja kohti Sloveniaa. Ilmottauduin myös seuraavalle saksan kurssille eli koko lukukauden sitten tulen opiskelemaan vähän saksaa muiden aineiden ohella. Olin onnekas, että mahduin kurssille, koska ne täyttyy tosi nopeasti. Ilmottauduin omasta mielestäni tasan klo 13, kun ilmottautuminen aukesi ja olin vasta 7:s. :) Ehkä samat tyypit joiden kanssa opiskelin tuon intensiivikurssin jatkavat kanssani koko syksyn, se nähdään ensi torstaina.

Lauantaiaamuna klo 8 kokoonuimme tosiaan autovuokraamolle ja nousimme kaaramme. Olin varannut auton 5 istuimella eli meillä piti olla Skoda Fabia tai vastaava. Saimme Fiat Pandan. En sen kummempaa asiaa ajatellu ja lähdimme ajamaan kohti Sloveniaa. Jossain vaiheessa matkaa tajusin, ettei Estellellä ollut turvavyö kiinni - no eihän siinä saakelin miniautossa ollut mitään viidettä turvavyötä. No jatkettiin matkaa kuitenkin. Kun olimme ylittäneet Slovenian rajan, jonne ei ole kuin noin 30 minuutin matka Grazista, Ayanda tajusi, ettei hänellä ollut passia mukana. No ei siinä vaiheessa ollut enää järkeä ajaa takaisin, koska olimme jo ylittäneet rajan.

Ensimmäinen kohteemme oli pääkaupunki Ljubljana, jonne saavuimmekin hyvissä ajoin 11 aikoihin. Kävimme tsekkaamassa sisään hostelliimme, joka osoittautui todella kivaksi. Saimme kuuden hengen huoneen vain jaettavaksi keskenämme ja sängyt olivat todella hyvät, joten olimme tyytyväisiä. Sen jälkeen suuntasimme Ljubljanan linnalle, jossa saimme sitten nähdä ja lukea kaikkea Slovenian historiasta. Sieltä syömään ja juomaan paikallista olutta. Sen jälkene kävelyä pitkin kaupunkia. Ljubljana on ihanan pieni ja idyllinen pääkaupunki, joten kävellenkin sen kiertää aika nopeasti. Lauantai-iltana kaupungilla oli orkesterikonsertti, joten kuuntelimme vähän klassista musiikkia ja siirryimme sitten juomaan vähän viiniä.

Sunnuntaiaamuna kävimme vähän tutustumassa markkinoihin ja kävelimme vähän kaupungilla ja sitten suuntasimme kohti Bled-järveä.

Bledissä suuntasimme heti järvelle ja otimme venekyydin kohti keskellä järveä olevaa saarta. Saarella sijaitsee Bledin kuuluisa kirkko. Venematka oli oikein kaunis, aurinkokin paistoi. Sen jälkeen suuntasimme markkinoille ja löysimme syötävää, josta jatkoimme hostellillemme, huomattuamme ensin ikäväksemme, että olimme saaneet 40 euron pysäköintisakon. Mur. Hostelli oli aika ällöttävä ja nukuimme 8 hengen huoneessa, vaikka olimme varanneet 6 hengen huoneen. Aluksia siellä piti olla kaksi tyttöä, mutta he olivatkin lähteneet ennen puolta yötä (ja ennen kuin tulimme takaisin nukkumaan) - joten löysimme huoneestamme nuoren miehen. Se oli vähän epämiellyttävä yllätys, koska luulimme tosiaan, että siellä olisi ollut ne tytöt. No mutta, nukuimme siellä vain. Kirjauduttuamme sisään jatkoimme matkaa kohti sellaista rotkoa, jossa sitten kävelimme noin 2 kilsaa suuntaansa. Maisemat oli todella kauniit ja näimme vesiputouksia yms.

Rotkon jälkeen ajoimme linnalle, jonne Alice halusi mennä sisään kiertämään ja me muut lähdimme oluelle. Sen jälkeen sitten suuntasimme syömään ja siinä sitten ilta vierähtikin. Aamulla suuntasimme kohti Bohinj-järveä, jossa oli patikointia / kävelyä tiedossa. Eli kävelimme tuon Bohinj-järven ympäri ja siinä samalla pääsimme 1 545 metrin korkeuteen hiihtohissillä. Sieltä olikin sitten uskomattomat maisemat vuorille, ja Slovenian korkein huippu, Triglavinkin ( 2865 metriä) näkyi hieman (huippu oli kyllä pilvien peitossa). Sen jälkeen ruokaa napaan ja majoitukselle. Olimme varanneet sellaisen huoneiston sieltä vuoren juurelta, joten pienoinen parannus kahden edellisen yön hostellien jälkeen. Maisemat oli todella kauniit ja ilta sujuikin viiniä juodessa ja jutellessa.

IMG_8957.jpgIMG_9014.jpgIMG_8974.jpgIMG_8947.jpg12017443_944497922295577_69460472995345112010640_944497995628903_309418646673841

Tiistaiaamuna suuntasimme sitten kohti Portorozia ja Skocjanin luolia. Päätimme uhmata Google Mapsia ja valitsimme "oikotien". No se olikin sellainen vuoristotie, eli mentiin koko ajan mutkaa johonkin suuntaan. Aikaa kului varmasti aika paljon enemmän, mutta näimmepähän uskomattomia maisemia pitkin matkaa. Ja matkalla poikkesimme sellaisella linnalla, joka on rakennettu kallion sisään. Lopulta pääsimme perille luolille. Siellä sitten kävelimme jonkun 2,5 kilsaa luolissa ja ne olikin ihan uskomattoman näköisiä. Koska paikka on Unescon suojelukohde, siellä ei saanut ottaa kuvia, joten en voi jakaa tätä kokemusta kanssanne, mutta kaunista siellä oli. Ja siellä sisällä siis virtasi jokikin. Sen jälkeen vähän kävelyä ympäröivässä luonnossa, jossa olikin vesiputouksia ja hienoja maisemia. Sitten suuntasimme kohti Portorozin rantakaupunkia.

Portorozin illassa kävimme vain syömässä ja vähän kävelemässä pitkin kaupunkia. Aamulla sitten suuntasimme tutkailemaan miltä kaupunki näyttää päivän valossa ja söimme lounasta. Sen jälkeen olikin aika suunnata kohti kotia ja Grazia. Meitä tietysti vähän jännitti olisiko rajalla jotain passitarkistuksia, kun Ayandalla ei ollut passia mukana. No tuo oli turha murhe, mutta rajalla meidät pysäytettiin ja meille selvisi, että vinjetti, joka automme tuulilasissa oli ollut, niin olikin vain Itävaltaan. Eli olimme ajaneet koko ajan laittomasti pitkin Sloveniaa. Tietysti olimme luulleet, että tuo vinjetti oli oikea, koska kukaan ei autovuokraamossa meille mitään muuta sanonut ja olimme ilmoittaneet heille, että menemme Sloveniaan ja siitä oli veloitettu meiltä 30 euroa. No hittolainen, ei auttanut muu kuin maksaa 150 euroa poliiseille. Oli vähän kuumottavaa kyllä, kun jouduin sinne poliisiautoon, mutta eipähän tarvinnut kenenkään passia vilauttaa.

Siispä jatkoimme matkaa kohti Grazia. Emme myöskään olleet varmoja olinko aiheuttanut auton takapuskuriin pikkasen naarmuja, koska Portorozissa kadut oli sika kapeita ja jyrkkiä ja meiän auton käsijarru ei oikein toiminu ja koska Fiatin moottori tais olla joku 1,2 litranen, ni se vähän tahtoi valua ylämäissä. :D Eli tänään aamulla, kun menimme palauttamaan autoa, olimme aika jännittyneitä paljonko tuo reissu loppujen lopuksi tulisi meille maksamaan. Autossa oli kuitenkin ollut jo lähtöhetkellä samassa kohtaa naarmuja, mutta emme tiätty muistaneet kuinka paljon.

No autovuokraamossa tänään aamulla aloitimme tietysti valittamalla tuosta vinjetistä. No he nyt eivät tietysti suostuneet tuota sakkoa maksamaan, mutta sentään hyvittivät tuon 30 euroa meidän Slovenian rajanylityksestä. Naarmuista meidän ei tarvinnut maksaa mitään, koska ne oli heidänkin mielestään ollut siellä jo, koska ne oli siihen luovutuspaperiinkin merkitty. Auton koostakin he myösivät, että olivat antaneet meille pienimmän autoluokan, vaikka olimmekin vuokranneet isomman. Eivät suostuneet siitä antamaan mitään hyvitystä, koska emme olleet tulleet takaisin lauantaina. No laitoin vielä valitusta siihen toimistoon, jonka kautta auton vuokrasimme, mutta tuskinpa sieltä mitään tulee takaisin. Että hiukkasen extrakustannuksia tuosta matkasta tuli. Opitaanpahan olee jatkossa. :D

Tänään oli sitten ensimmäinen virallinen luento aiheesta Production and Consumption. Luennoitsija puhui todella hyvää englantia eikä liian paha saksalainen aksentti eli ainakin tuolla kurssilla pystyn käymään. Nyt lähden boulderoimaan Alessandron kanssa!! Nauttikaa kuvista. :)